V För Vendetta (2005)

V för Vendetta är en mycket intressant och viktig film som tar upp ett kontroversiellt ämne men behandlar det snyggt så det går aldrig över gränsen och blir provokativt för publiken. Handlingen i V för Vendetta kretsar kring terrorism och en terrorrists aktioner som maktmedel för att få en förändring av den styrande ordningen i landet, i det här fallet Storbritannien och London.

Kodnamn V i berättelsen använder sig av en täckmantel i form av Guy Fawlkes, en annan frihetsman som på 1500-talet utsatte London för terrordåd och som avrättades när han hittades.

Filmen marknadsförs som att den kommer från bröderna Wachowski, skaparna av Matrix-trilogin. Men filmen är inte regisserad av dem utan dem står för manus och produktionen (pengarna) och lämnat över regissörsuppdraget till James McTeigue som var chefsfotograf på Matrixfilmerna. Ofta brukar jag tycka att sådan PR är att lura publiken men V... är stilmässigt mycket lik Matrix och McTeigue gör ett kompetent arbete - han kopierar inte Wachowski rakt av utan gör sin egen film och sätter sin prägel på den.
Det har varit mycket fokus på Natalie Portman och det är högst naturligt. Inte bara för att hon har huvudrollen och är filmens största namn utan just för att hon är med i nästan varje scen och driver handlingen framåt. Det finns en rad andra skådespelare runt omkring henne, som Stephen Rea och John Hurt, men det känns som om dem spelar i en annan film och det intressanta i filmen sker i samspelet mellan Portmans karaktär och V.

Det är det som är filmens kärna och egentliga huvudpunkt. Själva frihetskampen ger jag inte så mycket för. John Hurts diktator till ledare går över gränsen ett par gånger och det blir lite för absurt och propagandaliknande som inte känns realistiskt eller trovärdigt. Han förefaller inte vara någon riktigt karismatisk ledare som utför något potentiellt hot mot världsfreden och därför känns den konflikten som just en helt annan - och mycket sämre - film än V för Vendetta.

För det finns några guldkorn i filmen. Scenerna mellan Portman och V är härliga att se på och även om det blir mycket av "teaterkänsla" med styltiga repliker så är det bra och ämnet är intressant.

Titel V för Vendetta
Originaltitel V For Vendetta