The Passion of the Christ (2004)

Den allra mest kontroversiella och tillika mest intressanta film år 2004 är Mel Gibsons The Passion of the Christ och naturligtvis har även jag sett den och jag tänkte dela med mig lite av mina intryck av den och av den mediedebatt som rasade över hela världen efter rapporter om sadistiska våldsskildringar så grafiskt påtagliga att folk avlidit inne i biosalongen.

The Passion of the Christ

Jag har nu haft möjlighet att se den omtalade och kontroversiella filmen The Passion of the Christ och jag tycker faktiskt att Mel Gibsons film är väl värd uppmärksamhet och sin publik men jag tycker att det har varit lite för mycket diskussion om det extrema våldet. Jag kan tänka mig att det till stor del gjordes för att varna publiken och göra alla uppmärksamma på vad som väntade dem men jag tycker ändå att filmen hade stora kvalitéter som inte har kommit fram riktigt.

En sak som slår en direkt är att filmen är oerhört vackert fotograferad och välregisserad på ett mycket medvetet sätt. Scenerna är utformade och komponerade på ett sätt att det är vackert för ögat och Gibsons och framförallt hans fotograf skall ha hämtat inspiration från italienska målningar i form av bild och färger.

Vad gäller filmens handling har det kommit en hel del kritik över att den inte förklarar tillräckligt om historien som ledde fram till vad som sker. Det kristna budskapet om kärlek och förlåtelse överskuggas av plågorna.
Till det skulle jag vilja gå tillbaka och förklara bakgrunden till filmprojektet. The Passion, som var filmens originaltitel, är gjord av Mel Gibsons eget filmbolag Icon Productions och bekostad helt med Gibsons egna pengar, uppskattningsvis 30 miljoner dollar. Detta eftersom inget filmbolag trodde på idén med att filma historien på det sätt som Gibson tänkte sig - de sista 12 plågosamma timmarna enbart på originalspråk och otextad med okända skådespelare utan någon som filmbolagen trodde skulle kunna bära filmen. Gibsons religiösa övertygelse ledde till att han vägrade backa och när ingen ville ge honom pengarna bekostade han som sagt produktionen själv. Först när filmen var inspelad och skulle distribueras började filmbolagen höja några små ögonbryn men till slut blev det ändå det lilla bolaget Newmarket Films som skötte biodistributionen i USA. Annars hade Gibson bekostat det också men då i en mindre skala. Att tjäna pengar var aldrig Gibsons tanke med att göra filmen utan han har berättat att han kände en stark personlig övertygelse om att han måste få berätta den här historien och det är förmodligen därför som så mycket i filmen vänder sig till en publik som redan kan historien och inte behöver få någon närmare förklaring.

The Passion of the Christ

Filmens dialog framförs helt på originalspråken vilket innebär latin, arameiska och kanske mer men inte ett ord engelska vilket först känns lite svårt att ta till sig men undan för undan vänjer man sig och i vissa scener så framförs det så att även det blir behagligt att lyssna på och, kanske viktigast av allt, oändligt mycket bättre än alternativet som är brukligt i Hollywood filmatiseringar.
Jag måste dock säga att jag är glad att Gibson gav med sig och lät texta filmen. Tidiga rapporter under inspelningen sade att han krävde att filmen skulle visas helt otextad med förklaringen att publiken ändå skulle förstå innebörden tack vare skådespeleriet. Kanske hade det fungerat men det känns inte som att textremsorna på något sätt stör bilden vilket kanske var vad Gibson var orolig för.
Men ibland spelas scener otextade fast då för att uppnå en dramaturgisk poäng. Som i tortyrscenen där de romerska soldaterna skriker och häcklar Jesus vid pölen men inget av det de ropar är översatt men det är ändå en scen där budskapet går fram även om det kanske känns lite övertydligt.
Alla skådespelarna i filmen är okända för gemene filmbesökare. Det är blandade skådespelare från europa och de enda namnkunniga är James Caviezel som spelar Jesus och Monica Bellucci som spelar Maria Magdalena. Kombinationen av uteslutande okända skådespelare som framför scenerna på ett språk som användes där och då ger filmen en känsla av realism och äkthet som gör den svår att slå ifrån sig.

Kanske är det därför som de blodiga och våldsamma senerna påverkar publiken desto mer.

Jag kan direkt säga att de scenerna dock inte påverkade mig särskilt starkt men det finns ett antal orsaker till det. Jag har läst mycket om filmen via Internet och hållit koll på utvecklingen på det viset och då även med bilder och olika trailers som släppts och det har gjort att jag steg för steg sett vad de scenerna innehåller men har inte behövt ta in allt på en och samma gång utan vant mig vid det undan för undan. Sedan är de scenerna i filmen också klippta så att vi får se några tillbakablickar från t.ex. när Jesus talar med sina lärjungar så även när man ser själva filmen blir det inte en konstant tortyr även om det säkert kan kännas så.

Avslutningsvis skulle jag vilja säga att det är en intressant film och känns som en film man måste ha sett för att kunna bilda sig en uppfattning om. Filmen fungerar bäst om man som publik främst är inställd på att vilja få en visuell beskrivning av hur det förmodligen gick till. Det känns i alla fall som att vi inte kommer att få se en ny version av Jesu sista timmar som kan beskriva historien på ett bättre sätt.

Titel The Passion of The Christ
Originaltitel The Passion of The Christ
Regi Mel Gibson