Species 2 (1998)

Jag var ganska skeptisk till den här uppföljaren, men på samma gång lite förhoppningsfull. Speciellt eftersom den första filmen var överraskande bra.

Species 2

Handlingen är kortfattat att en astronaut som undersöker Mars blir smittad av samma utomjordiska DNA som i första filmen. När han kommer tillbaka till jorden förvandlas han till en mördare/utomjording och dödar alla han ligger med. För att kunna få fast mördaren/utomjordingen kallas forskaren Laura Baker (Marg Helgenberger) in. Hon har sedan en tid arbetat med en klonad version av Sil från den första filmen. Med hjälp av Sil, numera kallad Eve, får teamet, ledda av Press Lennox (Michael Madsen), upp ett spår efter varelsen. Men plötsligt rymmer Eve för att hitta varelsen och tillsammans skapa deras nya avkomma.

Det var ett par detaljer i handlingen jag inte riktigt fick klart för mig. Hur kom det sig att alien-DNA fanns så nära jorden? Jag fick för mig att den kom längre ut från rymden. Varför skapade dem en ny, klonad Sil? Det verkar som om anledningen var för att hitta ett sätt att ta död på den sortens utomjordingar. Men det verkar lite väl tillgjort. Jag fick det inte riktigt att gå ihop. Dessutom verkar dem ju göra samma fel som i förra filmen - tror att dem har fullständig kontroll ända tills det händer något och då det visar sig att dem inte har något att sätta emot. Ett misstag dem får betala dyrt för.

Species 2

En annan grej jag satt och funderade på. Vad hände med råttan? Den förra filmen slutade ju med att en råtta åt upp en del av Sil och sedan dödade en annan råtta med tungan. Vad hände med den? När man såg den scenen tänkte man ju -"Jaha, nu blir det en uppföljare". Och sedan när det blev det hade dem en helt annan handling. Lite underligt. Speciellt eftersom dem lämnar en sådan där länk i den här filmen också. Undrar vad det blir av det. Om det nu överhuvudtaget blir någon uppföljare. Efter vad dem gjorde med den här filmen är jag tveksam till om det finns något intresse för en tredje del.

Men allt detta hade väl varit uthärdligt om det hade funnits andra kvalitéer med filmen. Det finns det tyvärr inte. De effekter som finns är av dålig sort (speciellt för en sådan här storfilm) och borde ha kunnat gjorts bättre. Jag vet inte om det var menat som ett skämt med att ha rymdskeppet alldeles översållat med reklambilder, det är så man kan tänka sig det skulle se ut om finansiärerna fått ta överhand. Frågan är nu ifall det var menat som skämt eller om det verkligen var så att reklammännen fått för stort inflytande. Dessutom var inte skådespeleriet vad jag hade önskat mig. Michael Madsen och Marg Helgenberger som gör om deras roller från Species lyckas inte alls. Speciellt Madsen verkar riktigt uttråkad. Och dialogen är ganska stel. Det blir ingen fart på historien.

En liten del av besvikelsen beror nog på att den här gången finns det inte någon intressant grupp av karaktärer som i den förra filmen. Det blir ensidigt och tungt. Inte ens en snygging som Natasha Henstridge kan bibehålla mitt intresse genom filmen. Kanske mest på grund av att det är ganska sällan som hon är med. Det är lite här och lite där men oftast korta sekvenser. Liten besvikelse faktiskt.

Titel Species 2
Originaltitel Species II
Regi Peter Medak