En djävul till flickvän (2001)

Det värsta scenariot som jag kan tänka mig är att tvingas sitta och se en film som En djävul till flickvän - en komedi som är så pinsamt dålig att man känner fysisk olust och varenda molekyl i kroppen vill tvinga en att lämna biografen. Trots det så brukar jag sitta kvar, mest för att jag inte har lust att kräva pengarna tillbaka och jag hoppas att filmen ändå skall bli bättre.

Saving Silverman

© Columbia Pictures

Men den här filmen blir aldrig det. Den kantrar redan från början och sjunker sakta men bestämt ju längre filmen pågår. Historien följer tre kompisar där en av dom, Darren Silverman, blir förälskad i Judith. Men Judith slår sina klor i Darren och tvingar honom bort från sina kompisar. Det är då kompisarna slår tillbaka och kidnappar Judith för att få Darren att hitta tillbaka till sitt gamla liv.

Inte ens på pappret verkar det vara en bra film och jag hade en mycket skeptisk känsla inför att gå och se filmen. I huvudrollen finns i och för sig några "halvkändisar" som man sett i tidigare filmer men som knappast klarar av att inneha huvudrollerna och bära hela filmen på sina axlar. Det förvånar mig inte alls om filmen floppar eftersom den verkar vara dålig och ÄR dålig. Jag skall försöka förklara varför jag tycker som jag tycker.

Jag känner aldrig någon koppling till eller medkänsla för killkompisarna, främst eftersom dom är för löjliga. Det blir inte roligt utan på något sätt förnedrande. Jag accepterade Steve Zahn för han verkade lite lagom idiot men Jack Black hade jag ingen som helst känsla för. Han var bara påfrestande irriterande och störande hela tiden.

Saving Silverman

© Columbia Pictures

Jason Biggs verkar ha fastnat i "tonårskomedi-facket". Efter succén i American Pie vet jag att han har medverkat i fler komedier i samma genre (Loser) men jag har inte sett någon av dom och har ingen lust heller. Jag har läst i någon tidning att han sade att det var det roligaste manus han läst sen American Pie och att han gapskrattade när han läste det. Undrar vad han tänkte på då? Han själv har ju nästan inga komiska poänger alls utan får finna sig i att vara föremål för andras påhopp och förnedring.

Dom två kvinnliga karaktärerna i filmen förbryllar mig lite också. Amanda Peet, mest känd för att ha medverkat i den bedrövliga komedin Oss torpeder emellan, där hon fick visa brösten, är mer än lovligt "bitchig" och går över gränsen till vad som kan vara ett allvarligt försök att spela en tuff och intelligent kvinna som manipulerar män. Det blir bara överspel och fånerier. Amanda Detmer har fått den mer sympatiska rollen som Darrens gamla kärlek. Hon har tendenser till överspel men inte så att det stör, dom andra i filmen är värre. Hennes roll är lite ojämn och "drabbas" av flera komiska grepp som inte känns naturligt - hon som var den perfekta flickvännen blir nunna som sen får klä ut sig som fnask. Men hon är ändå den karaktären som jag gillade bäst i filmen.

Jag satt och närmast vred mig förtvivlat i biostolen under stora delar av filmen. Den var otroligt dålig och saknade komisk timing. Men jag skall nog tyvärr erkänna att den ökar i tempo lite i slutet när det blir en jakt. Då blir det lite känsla i filmen men det hjälper inte. Efter över en timmes plågsamt tittande imponerade det inte tillräckligt för att jag skall ge filmen godkänt.

Titel En djävul till flickvän
Originaltitel Saving Silverman
Regi Dennis Dugan