Rubrikernas Man (2003)

Shattered Glass, som är filmens originaltitel är väl vald av flera skäl. Dels så är det en typisk ordvist, "krossat glas", där huvudkaraktären heter Stephen Glass och ju längre filmen pågår desto mer krossad blir hans världsuppfattning och karriär.

Shattered Glass

Filmen är baserad på en verklig händelse, eller snarare tidningsskandal, som inträffade för ett par år sen i USA på en högt ansedd tidning, vars slogan var "den enda tidning som läses på Air Force One (av USAs president). Till den tidningen kom den unge journalisten Glass och ganska snabbt så gör han sig ett namn genom sina fantastiska reportage och, inte minst, sina färgstarka presentationer på tidningens redaktionsmöten. Men vad ingen av dom då vet är att det ligger en tickande bomb bland dessa publicerade artiklar.
Plötsligt en dag kommer det en förfrågan till redaktionen från en liten internetbaserad tidning om bakgrundsmaterial till en artikel Glass skrivit om en hacker-konferens. Dom vill ha namn och få kontakt med personerna som Glass citerade i artikeln men vad som föreföll vara en enkel förfrågan blir hastigt komplicerad av en fumlande Stephen Glass som försöker förhala det hela och, för de erfarna internetkillarna, ger märkliga förklaringar till plumparna i artikeln.
Och redaktören som tills dess (mer eller mindre) stått bakom sin journalist tappar förtroendet och det hela blir till en kapplöpning om att hitta så mycket fakta att Glass inte längre kan förklara bort det men ändå ge honom en ärlig chans att berätta sanningen.

Shattered Glass

Det är en mycket intressant film, berättad väldigt rakt på utan några invecklade sidospår utan som sätter huvudberättelsen totalt i fokus. Jag skulle dock vilja rekommendera er som har möjlighet att försöka få tag på DVDutgåvan framför VHS eftersom det på DVDn finns ett inslag från CBS: 60 Minutes som berättar mer om hur det gick till när historien avslöjades. Enbart filmen ger en lite förenklad bild av händelseförloppet och de båda versionerna kombinerat ger nog den bästa bilden och den klart mest intressanta.
Det är fascinerande att se en människa gå från att vara i sin karriärs höjdpunkt för att sedan snabbt falla när historien avslöjas och spiralen börjar snurra snabbare och snabbare nedåt mot undergången. Jag vågar inte säga att jag hade agerat annorlunda men jag hoppas verkligen att jag, snabbare än Glass, hade kunnat se det fruktlösa i bortförklaringarna - som bland annat innehöll falska mobilsvar, får personer att ute sig vara uppdiktade källor och egentillverkade hemsidor och visitkort hastigt tillverkade under kvällen för att köpa Glass lite extra tid.

Boven i dramat spelas av Hayden Christensen som jag inte vet om man kan kalla för "ny stjärna" men som säkert flertalet inte hört talas om före han fick rollen som Anakin Skywalker i Star Wars Episode 2: Attack of the Clones. Den rollen har dock inte så mycket med Stephen Glass att göra och Hayden gör rollen helt till sin egen i den mening att det inte känns som att han är en filmstjärna utan tack vare de begåvade skådespelarna ger det filmen en härlig realistisk ton som gör att jag som tittare lever mig in i historien och karaktärernas öden.

Titel Rubrikernas Man
Originaltitel Shattered Glass
Regi Billy Ray