Polarexpressen (2004)

Lagom före jul kommer en tillrättalagd, sockersöt julsaga vid namn Polarexpressen. Det sägs att den är baserad på en populär barnbok av Chris Van Allsburg men jag har aldrig hört talas om boken, författaren eller historien i USA så är det kanske en lika stor historia som Dr Seuss historia om Grinchen som aldrig heller slagit särskilt stort i Sverige. Kanske är det därför som jag har svårt att falla för historien.

Polarexpressen

En liten kille ligger i sin säng på julaftonsnatten och väntar med spänning på att tomten skall komma med julklappar under granen och i julstrumpan. Så plötsligt hör han ljud utanför sitt fönster men det är inte tomtens släde utan ett gigantiskt stort ånglok som stannar för att plocka upp honom på färden mot Nordpolen. Det är Polarexpressen.
Enkelt sammanfattat kan man säga att äventyret händer på vägen fram till slutstationen, händelser som förenar barnen och skapar nya vänskapsband mellan samhällsklasserna.

Det hela är väldigt sött och sliskigt, sött på ett sätt som förstör tänderna på barn och som förstör mitt filmintresse. Filmen är så uppenbart skapad och uträknad för att passa barnfamiljerna och tjäna pengar. Som publik känner jag mig nästan utsatt för hjärntvättning mer än att få ta del av en spännande historia.
Ett av grundproblemen som jag hade med filmen var att killen som vi som publik skall identifiera oss med inte presenteras alls. Historien startar alldeles för tidigt och jag känner aldrig att jag får någon känsla för vem han är eller hur hans person är. Det hjälper inte heller att han skapats och agerar efter modellen av en brittisk liten kille som bara finns i TV-serier och dylika filmer men som helt enkelt inte känns riktigt verklig. Det är helt klart inte någon svensk grabb som jag stött på.

Alla situationer som inträffar på tåget har en kraftig slagsida åt det surrealistiska. Det kanske kan förklaras med att historien som sådan är en fantasi med tåg till Nordpolen men det känns ändå väldigt jobbigt med alla dessa drömsituationer som killen hamnar i. Han ger sig iväg för att lämna tillbaka en biljett och börjar med att klättra upp på tågets tak – i snöstorm dessutom – och stöter då på en kille som sitter där och grillar korv! Polarexpressen är fylld från första till sista minuten med personer och situationer som saknar verklighetsanknytning och jag som publik känner mig frustrerad eftersom jag känner mig lurad.

Polarexpressen

Jag antar att jag är tvingad att skriva några rader om dataanimationen i filmen. Polarexpressen sägs vara den dyraste animerade film som producerats och det är lätt att se var alla pengarna lagts. Men jag är inte nöjd. Jag hör många som säger att det är fantastiska effekter och animation men jag är inte särskilt imponerad. För min del är det nästan i paritet med animationen i Toy Story, och den kom ändå 1999. Alla karaktärer och personer i filmen har ett mycket plastigt uttryck i ansiktet och även om dom rör på sig så är allt otroligt stelt och tydligt uträknat vilket inte ger rum för någon spontanitet som vanliga personer hade haft.
Det är, eller borde vara, en allmän uppfattning att dagens superdatorer kan göra i princip vad som helst och därför krävs det mycket för att jag skall bli imponerad. När dessutom karaktärerna blir så pass stela och plastiga som i Polarexpressen förstår jag inte varför dom inte kunde använt riktiga skådespelare i stället. Realismen hade blivit otroligt mycket mer påtaglig då och jag kanske hade kunnat fastna mer för historien.

Det allra tragiska med filmen tycker jag ändå är att det blev den sista filmen som skådespelaren Michael Jeter gjorde. Jeter, kanske mest känd för sin roll i Den Gröna Milen, var värd en mycket bättre film.

Titel Polarexpressen
Originaltitel The Polar Express
Regi Robert Zemeckis