Olympus Has Fallen (2013)

Die Hard är vad man kan kalla för en modern filmklassiker. Och ett mått på det måste vara att det räcker att jämföra en film med Die Hard för att alla ska veta vad filmen handlar om. "Die Hard på ett flygplan" = Air Force One och "Die Hard på ett slagskepp" = Under Belägring. Så räcker det med att säga att Olympus Has Fallen är "Die Hard i Vita Huset" för att alla ska förstå att det är svettig action med en god portion spänning och thriller.

Olympus Has Fallen

Filmen handlar om en terroristattack mot Vita Huset - förmodligen USAs bäst skyddade bygggnad. Men tack vare en snabb och hänsynslös attack tar de Secret Service på sängen, och det hjälper naturligtvis med att det finns en mullvad bland toppen - precis som det brukar. Den enda man som lyckas ta sig in i Vita Huset, överleva attacken och starta motangreppet är den tidigare Secret Service agenten Mike Banning. Han är en actionhjälte av den gamla skolan, som gör det som krävs och som lyder sina egna regler när det krävs.

Gerard Butler gestaltar Mike Banning och stilmässigt ligger han nära John McClaine men också Jack Bauer från 24. Filmen har många likheter med avsnitten i säsong 7 av 24, där Vita Huset blir utsatt för en liknande terrorangrepp. Stilmässigt är det också mycket som känns som en gammal god actionfilm från 80-talet där klichéer och en god portion överdrift var en naturlig del av manuset. Lyckligtvis lyckas Olympus Has Fallen att hållla det på rätt sida av trovärdigheten och underhållningsnivån. Det är inte ofta det händer, men ibland är det trevligt att se en film som är en riktig actionfilm - och som är stolt över det.

Olympus Has Fallen

Naturligtvis kan man peka på många punkter i filmen där logiken inte helt håller ihop, och det finns därtill många delar i starten av filmen som är uppenbara scener där enda meningen med scenen är för att etablera vissa karaktärsdrag och moment - delar som kommer att visa sig viktiga senare i filmen.

Gerard Butler är helt Ok i huvudrollen, även om han inte kommer upp i Bruce Willis charm och trovärdighet. Men tyvärr kan jag inte säga det samma om Aaron Eckhart som presidenten. Hans karaktär startar bra och det är lätt att känna för honom i filmens inledning. Men när Vita Huset blir anfallet och han kommer i fokus för terroristernas planer, försvinner hans trovärdighet och han gör några utspel och fattar beslut för sina anställdas liv som jag har svårt att förhålla mig till. Det känns för osannolikt och gör hans karaktär lite mera simpel än vad som var nödvändigt.

Sammanfattningsvis är det en helt Ok actionfilm med klara drag av de klassiska actionfilmerna från 80-talet, även om den saknar det lilla extra som skulle gjort den till mer än bara en notering i filmåret 2013 och inte i filmhistorien.

Titel Olympus Has Fallen
Originaltitel Olympus Has Fallen
Regi Antoine Fuqua