Jurassic Park III (2001)

På gott och ont är handlingen i Jurassic Park 3 extremt enkel.

Jurassic Park 3

Som följd av en olyckshändelse hamnar en liten kille på ön Isla Nublar, eller Site B som den också kallas. Hans föräldrar förbereder en räddningsaktion och får, genom att ljuga om precis allt möjligt, med sig Dr Alan Grant (spelad återigen av Sam Neill som var med i den första Jurassic Park). Tanken är att han, eftersom han varit på ön tidigare, har expertkunskap om omgivningen och kan underlätta letandet. Problemet är att han befann sig på Site A och därför är lika vilse som resten av gruppen.

Vid första blicken kan det förefalla som om handlingen är för enkel men jag tycker att det funkar tillräckligt bra att lägga upp filmen som enbart en kamp för en handfull personer att överleva och ta sig från ön. Det leder till många spännande och actionladdade scener som ibland lyckas skrämma upp oss tillräckligt mycket. Det negativa är förstås att den inte har lika mycket allvar och budskap som första filmen, men jag tycker definitivt att det är en förbättring från den ganska röriga och tråkiga The Lost World.

Jurassic Park 3

Skådespelarna är bra i sina roller även om det inte krävs särskilt mycket mer av dem än att sätta sig i riskfyllda situationer och försöka fly fortast möjligt och gärna samtidigt skrika för full hals. Man har blandat spänningen med mycket humor som gör filmen både rolig och trivsam även om man skall ha helt klart för sig att Jurassic Park 3 inte är någon familjefilm. Det finns inte särskilt många blodiga scener men en åldersgräns på 11 år är ändå inte överdriven. Vad gäller dialogen så står den för mycket av humorn i filmen men tyvärr så användes dess mesta och bästa one-liners i filmens trailers och utöver det så är det inte mycket kvar av intressant dialog. Men det är ett tydligt tecken på den korta speltiden.

Dinosaurierna i filmen gör sitt jobb så att säga. Den väldige T-Rex får nu se sig åsidosatt av en stor dinosaurie med lång nos och fena på ryggen. Jag minns inte namnet på den och kan inte garantera att den funnits, även om den borde gjort det eftersom en av fördelarna med första filmen var att de lagt mycket energi på att göra dinosaurierna så verklighetstrogna som möjligt. Att man i den här filmen bara skulle hitta på en helt ny dinosaurietyp verkar omöjligt. Den dinosaurie som den här gången gjorde störst intryck på mig var dock de flygande dinosaurierna. Tyvärr har de en scen i filmen där Alan Grant faktiskt kommunicerar med raptors. Den scenen var för overklig för mig.

Men Jurassic Park 3 är en spännande och actionspäckad film med mycket humor som jag kan rekommendera till de allra flesta.

Titel Jurassic Park 3
Originaltitel Jurassic Park 3