Innan Frosten (2005)

Sveriges senaste filmsnut heter Kurt Wallander och gör entré i biofilmen Innan Frosten. Men Wallander har ju redan visualiserats, då i TV-filmer med Rolf Lassgård i huvudrollen. Nu görs rollen av Krister Henriksson och jag tycker det är en otrolig skillnad. I Henrikssons skepnad känns Wallander mer äkta och sann som karaktär. Lassgård hade spenderat lite för mycket tid i poliskostymen och det förstörde mycket av karaktärens trovärdighet. Krister Henriksson är välkänd för den svenska publiken men inte förknippad med någon specifik roll eller film och därför är det väldigt lätt att ta till sig honom som skådespelare och Wallander som karaktär.

Innan Frosten

Och det är faktiskt skådespelarna som räddar filmen från att bara vara en enkel TV-deckare och höjer den några snäpp till åtminstone värdig biobiljettpengen. Det skall dock sägas att handlingen skiftar fokus väldigt mycket under filmen och alltför ofta nöjer sig med nödlösningar som inte känns helt genomtänkta eller genomarbetade.

En central del i filmens inledning handlar om ett brutalt mord på en svan i en sjö där den först besprutas med bensin och sedan antänds och blir levande bränd. Ett hemskt dåd och som också skildras bra och skrämmande precis som det bör men ju längre spaningen och utredningen går så visar det sig att, som någon karaktär säger, handlingen inte var mer än en ovanligt grotesk logo till en hemsida på Internet och inte verkade ha någon yttre betydelse.

Huvudhandlingen och själva brottet handlar om en religiös sekt med allt vad det innebär med märkliga riter och hjärntvättade medlemmar. Det skildras på ett vanligt, men för den skull inte dåligt sätt. Det enda riktigt negativa med den gruppen är att den leds av samme skådespelare som också spelade pedofil i den första Beckfilmen med Peter Haber där han också spelade en mycket sliskig och läbbig karaktär, och det förtar lite av hans karaktär även om han här också skall spela en läbbig typ. Han blir för läbbig på något vis.

Innan Frosten

Mycket av fokus i försnacket inför filmen har inte handlat så mycket om Krister Henrikssons Wallander utan mer på dottern i filmen, Linda Wallander, som här har en mycket framträdande position som ny polis i distriktet. Hon har figurerat i tidigare historier också men då som dottern Kurt inte kan få kontakt med och som får representera hans privata sida med taskiga förhållanden m.m. Här har hon alltså avancerat till polis och får, lite motvilligt, samarbeta med sin far i utredningen. Hon spelas i filmen av Johanna Sällström som det har varit ganska tyst från ett tag men som alltid gör bra prestationer, Guldbaggebelönad för Under Ytan, och hon är alldeles lysande i filmen. Hennes skådespeleri känns äkta och det blir aldrig någon simpel karaktär utan som publik är det väldigt lätt att följa med och gripas av hennes historia i filmen.

Det som jag är mest kritisk med och som jag tycker filmen förlorar mycket på är avslutningen. Jag skall inte avslöja vad som händer men den avslutas på samma abrupta sätt som dom gamla TV-filmerna om Roland Hassel gjorde. Efter alla action- och spänningsscener som naturligt finns med i en polisthriller så känns det väldigt märkligt att bryta tvärt och starta eftertexterna. Det om något skvallrar om att i slutändan är Innan Frosten bara en liten del i en lång serie TV-filmer.

Titel Innan Frosten
Regi Kjell-Åke Andersson
Manus Stefan Ahnhem, Pelle Berglund