Hollow Man (2000)

På uppdrag från den amerikanska armén arbetar det unga geniet Sebastian Caine och hans forskarteam med att ta fram ett medel som gör människor och djur osynliga. Men när de till slut lyckas väljer Caine att inte berätta det för sina chefer eftersom han fruktar att de skulle sno formeln och missbruka den. Så i hemlighet väljer de att genomföra det slutgiltiga testet, att göra en människa osynlig, själva. Frivilligt ställer Caine själv upp och allt går vägen men efter några dagar i osynlighet börjar underliga saker hända och Caine börjar trivas med sin nya makt. Men hans kollegor anar att allt inte står rätt till och känner att Caine är hotfull mot dem.

Hollow Man

© Columbia Pictures

Hollow Man i regi av Paul Verhoeven och med Kevin Bacon som den osynlige mannen blev tyvärr inte så bra men ändå inte någon kalkonfilm.

Det som var bra i filmen var ju självklart specialeffekterna som gjorde den osynlige mannen "synlig" som var riktigt häpnadsväckande. Lite mer avancerade metoder användes där än nylonlinor från taket om man säger så. Och det är en sak man måste ha klart för sig innan man ser filmen - man skall inte gå och se Hollow Man och förvänta sig bra skådespelarinsatser utan man skall se filmen och bli förbluffad av specialeffekterna..

De är mycket proffsigt gjorda och använder sig av den senaste tekniken av digitala scanning av en skådespelare och bluescreens effekter. Det är verkligen förstklassiga effekter. Ändå är de inte så dominerande så de kommer i vägen för filmen och handlingen. Ibland så fungerar storyn och det blir lite läskigt på sina ställen men tyvärr så är det också ofta som den har scener som inte alls fungerar. Det gör att filmen hamnar någonstans mellan kalkon och acceptabel. Tyvärr så tilldrar sig nästan hela filmens handling i forskarnas laboratorium och det blir lite trist då det hade varit mycket mer intressant om jakten hade pågått ute på stadens gator.

Hollow Man

© Columbia Pictures

Att det var Paul Verhoeven som regisserade filmen var nog en lycktoräff för han har ju visat att han inte backar för att gå på gränsen till vad som är tillåtet och backar alltså inte för ämnen som sex och våld och i Hollow Man finns lite av båda men inte provocerande mycket av något av ämnena. Något som jag blev lite positivt överraskad av var att man inte hade satsat så mycket på groteska effekter som man lätt kunnat göra med de scener då man genomför sina experiment. Det blev lite bilder på nervtrådar som till synes svävade i luften men aldrig så att det blev jobbigt eller äckligt.

Det som jag dock satt mest och funderade på efter filmen var hur Hollow Man kunde se något. I filmen sägs det att han inte kan blunda eftersom hans ögonlock är osynliga men borde inte det gälla för hela hans kropp i så fall. Han själv borde väl "se" sina ögonlock?

Titel Hollow Man
Originaltitel Hollow Man
Regi Paul Verhoeven