Hassel Förgörarna (2000)

En ryska hittas brutalt mördad på en finlandsfärja. Fallet hamnar hos polismannen Roland Hassel och han och hans kollegor börjar nysta i fallet som leder till allt värre och värre avslöjanden. Hassel får hjälp av en kvinnlig rysk kollega och deras undersökningar slutar i en härva av ryska maffian, mordförsök på poliskollega och korrupta kollegor.

Hassel Förgörarna

© Jarowski Drama AB

I en tid av mindre intressanta svenska filmer och måttligt spännande polisfilmer så känns det skönt att se en film som Hassel - Förgörarna. Låt gå för att filmen är en ganska klichéfylld polishistoria men filmen har ändå många kvalitéer som höjer filmen över dem flesta andra dussinfilmer.

Det som först slår mig är att dialogen är skriven och framförd på ett sådant sätt att det inte blir vare sig stelt, teaterlikt eller innehåller ord och fraser som inte ingår i ett normalt samtal. Skådespelarna spelar sina roller bra och gör det trovärdigt. Så det gör det kul att se filmen och man slipper sitta och irritera sig på småsaker - åtminstone för dem som inte klarar av Regina Lunds ryska brytning. Jag har absolut inget problem med det utan tycker att hon är alldeles utmärkt i rollen både med det ryska språket och i dem dramatiska scenerna.

En stor fördel med skådespelarna är att det nästan är samma skådespelare som i TV-filmerna. Allan Svensson (Sune), Björn Gedda (Simon), Robert Sjöblom (Pelle), Ingrid Janbell (Virena) och en liten scen med Leif Liljeroth (Ruda). Den enda förändringen är att Olivia Stevens spelar rollen som Gullan (Pelles flickvän). Den rollen spelades förut av Sissela Kyle. Det gör att man känner igen sig och man behöver inte tänka på det under tiden man ser på filmen. När det gäller dem nya skådespelarna så klarar dem sig också bra. Både Regina Lund och Thomas Hanzon spelar bra och det är egentligen bara Catherine Hardenborg som jag är lite tveksam till. Inte så att hon gör bort sig men jag hade trott att hennes roll skulle vara större och att hon skulle synas mer i filmen.

Hassel Förgörarna

© Jarowski Drama AB

Lars-Erik Berenett, i huvudrollen som Hassel, har lyckats göra polisen några år äldre men ändå behålla stilen från de tidigare filmerna. Han har lagt sig till med skägg istället för mustaschen och lugnat ner sig något men ändå kan han fortfarande jaga skurkar på ett riktigt sätt. Och Berenett är en mycket bra skådespelare. Måhända kan jag hålla med i kritiken om att det börjar bli lite uttjatat med ryssar som skurkar men jag tycker ändå att det går att acceptera. Det är verkligen inget fel på spänningen i filmen. Thomas Hanzon spelar en riktigt läskig rysk mördare och även om det inte är alldeles klockrent så går det även bra med hans ryska repliker i filmen. Vad gäller actionscenerna så är dem också bra gjorda. Det känns dock som dem hade passat bättre i tv än på bio men annars är det inte mycket att klaga på där.

Titel Hassel: Förgörarna
Regi Mikael Hylin
Manus Hans Rosenfeldt