Hajen (1975)

De badande vid stranden i Amity har fått en ovälkommen besökare. Någonting finns i vattnet som plötsligt börjar göra blodiga och dödliga tillslag mot de simmande i vattnet. Undan för undan går det upp för polischefen att de har att göra med ett av naturens mest fruktansvärda rovdjur - den stora vita hajen - och att denna haj inte kommer att sluta förrän maten tagit slut eller de lyckats fånga och döda den. Borgmästaren i staden är dock inte lika mottaglig för teorin som skulle innebära panik och problem med intäkterna och besökarna under den viktiga badsäsongen. Till slut ger sig dock polischefen, en hajexpert och en råbarkad fiskare ut på vattnet för att kämpa man mot man med skräcken i havet.

Hajen

© Universal Studios

Hajen är en välskriven och mycket skrämmande rysare som lyckas med det den försöker göra - skrämma publiken så till den grad att vattnet utanför fönstret inte ser lika tilldragande ut som det gjorde innan man satte sig i fåtöljen framför TV-n. Filmen följer konceptet med att trappa upp handlingen till ett slut där en slutgiltig kamp mellan de goda (människorna) och det onda (hajen) bara kan sluta med döden för någon av sidorna.

Effekterna i filmen är helt acceptabla även om hajen i vissa scener ser lite overklig ut men å andra sidan ser den rysligt skräckinjagande ut i andra så det jämnar ut sig i slutet. Och de undervattensscener som förekommer i filmen ser också bra ut och knepet att filma i hajens perspektiv var en verklig lyckträff som verkligen kommer till sin rätt. Även tricket att ha objekt ovanför vattenytan för att skildra hajen - som den flytande bryggan eller tunnorna i slutet - gör också att man känner hajens närvaro utan att för den skull behöva se den för att veta att den finns där under någonstans.

Hajen

© Universal Studios

Det välkända haj-temat, skapat av John Williams, kommer förmodligen leva vidare som ett av filmhistoriens klassiska teman i sällskap med Star Wars och Indiana Jones. Steven Spielberg har berättat att han filmade Hajen enbart med tanken att skrämma skiten ur publiken. Varje skrämmande scen och inslag var beräknat och skapat för att ge maximal effekt på åskådaren. Spielberg har sagt att det var ett mycket annorlunda och skrämmande sätt att jobba efter den principen.

Tyvärr har filmen fått otacksamt många dåliga uppföljare (jag tror det är fyra stycken) av vilka jag inte sett någon men det verkar inte som om jag missat något. Det förvånar mig dock inte att dem inte har lyckats bli bättre än Hajen. Jag tror att man kan lugnt säga att bättre än så här blir det inte och varje försök blir bara en blek kopia. Den enda film som kunnat vara någorlunda i närheten har varit Deep Blue Sea men det finns klara skillnader mellan de två filmerna så den skall inte ses som en "uppföljare" till Hajen.

Titel Hajen
Originaltitel Jaws
Regi Steven Spielberg