Evil Dead (2013)

Ofta säger man att det är en dålig idé, ja nästan helgerån, att göra en remake på en gammal klassisk film. Men ibland kan det vara en bra idé, när filmskaparen utnyttjar modern filmarbete och få tillgång till större budget och bättre effekter.
Ett sådant exempel är Evil Dead från 2013.

Evil Dead 2013

Jag känner inte så mycket till Sam Raimis originalfilm The Evil Dead från 1981, men efter vad jag hört så handlar den om en grupp ungdomar som tar ut till en avsides stuga i skogen, för att uppleva lite friluftsliv och en campingsemester. Det var kanske normalt på den tiden, men i dagens moderna samhälle känns det föråldrat och då fungerar den nya historien mycket bättre.
I Evil Dead från 2013 tar ungdomarna ut i skogen, för att vara isolerade eftersom dem ska hjälpa den unga Mia med avväjning från droger. Det fungerar riktigt bra, både eftersom det ger en naturlig förklaring till varför dem vill vara isolerade från både andra människor men också isolerade från bebyggelse och civilisation, och kunna fokusera 100% på att hantera det som kan hända vid en sådan våldsam process. En ytterligare positiv effekt med den vinklingen av historien är att mycket av det som, i alla fall inledningsvis, händer med Mia, efter att hon blir besatt av det onda väsen i skogen, kan förklaras med att vara psykoser och effekter av hennes drogavväjning och abstinensanfall.
Jag har aldrig själv varit utsatt för att behandla ett fall med avväjning, men jag kan föreställa mig att det inte vore helt otroligt att de personer blir galna och agerar fullständigt orationellt - precis samma saker som händer för Mia när hon får värre och värre demonanfall. Det var mycket positivt och tillfredsställande att se att manusförfattarna tänkt till och inte bara gjort en trött lösning. Imponerande.

Evil Dead 2013

Det hjälper också att skådespelarna är trovärdiga och okända. Det är naturligtvis en extrem situation och därför kan man inte förvänta sig fullständig realistisk agerande, men det fungerar ändå bra och är inte något som stör filmupplevelsen.
Jag gillade också att dem inte nödvändigtvis gjorde alla effekter fullständigt realistiska och chockerande. Det är inte gjort på ett amatörmässigt sätt, utan bara på ett sätt som är acceptabelt men utan att vara äckligt och som är vanligt för andra typer av skräckfilmer, som är i genren "tortyr-porr". Naturligtvis är det läskigt och otrevligt, men det blir aldrig överdrivet och "kladdigt", vilket det lätt kunde bli, och därför fungerar det som en skräckfilm också för den breda publiken.

Titel Evil Dead
Originaltitel Evil Dead
Regi Fede Alvarez