En sen kväll på McCool's (2001)

Jag skulle vilja säga att filmen En sen kväll på McCool's är ett bra exempel på en komedi som försöker vara rolig men som aldrig lyckas och därför bara blir pinsamt dålig och förutsägbar.

En sen kväll på McCool's

© October Films

Men det är inte bara handlingen och manuset som jag har problem med. En sådan film kan i vissa fall räddas av bra skådespelare som lyckas lyfta filmen men så inte här. I själva verket är skådespelarna nästan värre än filmens handling och jag tycker att de i vissa delar förstör mer för filmen. Mycket har skrivits om Michael Douglas, filmens producent, som spelar en roll i filmen som kräver honom att ha en mörk peruk. Personligen tycker jag att det gör att han dels blir för lik sin far, Kirk Douglas, och dels gör att han ser fruktansvärt gammal ut eftersom det syns att det är en peruk. Det är faktiskt så att jag inte tycker att någon av skådespelarna i huvudrollerna är speciellt bra, varken Matt Dillon eller John Goodman gör bra ifrån sig och spelar bara tillgjort och fånigt. Jag är lite svag för Paul Reiser men det är mer i allmänhet och tycker att han är kul men det funkar aldrig riktigt, riktigt bra här.

Filmens stjärna är Liv Tyler, för mig mest känd som dotter till Aerosmithsångaren Steven Tyler och för hennes roll som dotter till Bruce Willis i actionrökaren Armageddon. Men jag blev nästan lite förvånad över att hon skulle vara så dålig som hon var. Hon spelar tillgjort och det känns aldrig äkta för fem öre. Riktigt dåligt gjort. Sedan hjälper det inte särskilt mycket att jag inte tycker att hon är särskilt snygg eller sexig och när detta är filmens hörnsten, att hon bara genom att uppenbara sig i korta kjolar och urringade klänningar får män att göra de märkligaste saker, så är det kanske inte så konstigt att jag tyckte att den biten är filmens svagaste.

En sen kväll på McCool's

© October Films

Just sexigheten var också något jag saknade. När det är en sådan viktig och betydelsefull bit av filmens historia så hade jag väntat mig en mycket mer sexuellt laddad film och historia men så blev det inte. Kanske de som gillar Liv Tyler blir mer nöjd än jag.

Jag skrev tidigare att filmen kändes tillgjord och konstlad. Det märks speciellt i en scen där Liv Tylers karaktär Jewel har förmått Matt Dillon att bryta sig in i en lyxvilla och skall rensa den. Scenen avslutas med ett gräl om att Jewel vill ha med sig en DVD-spelare också men Matt Dillon bara vill sticka därifrån så fort som möjligt. Känslan jag fick av den scenen var att här försöker manusförfattaren få oss att tro att han har koll och att filmen är mycket bra med i tiden i det att de inser betydelsen av DVD-spelaren och att de pratar så mycket om hemmabio system. Men det känns inte naturligt och därför bara mest som en ursäkt för att visa att de skall vara fräscha och hippa.

Man kan sammanfatta En sen kväll på McCool's med att det är en film som försöker vara rolig komedi men att skådespelarna försöker för mycket och det blir tillgjort och därför aldrig roligt utan bara pinsamt.

Titel En sen kväll på McCool's
Originaltitel One night at McCool's
Regi Harald Zwart