E.T. The Extra Terrestrial (1982)

E.T. är berättelsen om rymdvarelsen som blir kvar på jorden när rymdskeppet lämnar marken utan honom. För att överleva får han hjälp av en pojke som utvecklar en speciell vänskap med varelsen. Allt eftersom tiden går lär sig den nye besökaren mer och mer och till slut lyckas han få kontakt med sitt folk och det finns kanske en möjlighet att han kan återvända hem. Men då börjar pojken och varelsen att känna sig mycket sjuka och någon börjar få upp spåret efter den mycket märkliga besökaren.

E.T. The Extra Terrestrial

© Universal Studios

Filmen sägs ha kallats "den bästa Disney-filmen som Disney aldrig gjorde" och det finns mycket i filmen som man kan känna igen från t ex Rädda Willy eller någon liknande Disney-produktion. Steven Spielberg skapade en romantisk och på samma gång humoristisk saga om den snälla rymdvarelsen som inte vill något ont.

E.T. The Extra Terrestrial

© Universal Studios

Visst kan man ha invändningar mot att effekterna och dem dataskapade bilder som förekommer är av mycket dålig kvalité men det går att ha överseende med sådant och själva E.T. är bra skapad och blir inte någon plastdocka där man kan ana någon som drar i trådarna i bakgrunden. Det känns äkta på något sätt. Och den känsla och stämning som skapas i scenerna förstärks perfekt av John Williams musik som är, som alltid med Williams musik, lagom i bakgrunden och oerhört kraftfull när den får chansen att spela ut och skapa känslor i sin fulla kraft.

Titel E.T. The Extra Terrestrial
Originaltitel E.T. The Extra Terrestrial
Regi Steven Spielberg