Dykaren (2000)

Årets första störtdykning!

Dykaren

Även om året knappt börjat tror jag att vi redan nu kan utnämna Dykaren till årets kritikersågning. Trots att filmen fått ganska stor uppmärksamhet och reklam så går det knappt att läsa en enda recension så här efter premiären som inte sågar hela filmen eller som kanske tycker att vissa delar var bra men att det är fel på helheten i filmen. Det som det främst klagats på är produktplaceringen i filmen.

Men är filmen så dålig då? Kanske har kritikerna fel och det på det hela taget är en bra film ändå? Tyvärr inte. Jag får nog hålla med om att vissa delar är bra men sedan finns det också de delar som är så skrattretande dåligt att man knappt tror att det är sant.

Dykaren

Till att börja med känns handlingen ganska tunn och inte alls trovärdig. Det är lite svårt att sätta fingret på just några detaljer eller scener som är speciellt dåliga men man sitter ibland och försöker förstå varför dem gör som de gör och det går inte att få någon rätsida på berättelsen riktigt. Det handlar i alla fall om fiskaren Arne som, en kväll, plockar upp en kvinna ur vattnet. Kvinnan verkar vara utländska, polska tror han först, och någonting gör att hon är rädd och inte vill ha Arnes hjälp. När fiskebåten, där förutom Arne också finns vännen Claus och grabben Ingmar, kommer iland så flyr hon nästan genast. Arne blir sedan indragen i en härva med ryska gangsters och sjunkna fartyg med en värdefull last. Något jag dock kan säga är att jag inte riktigt fattade slutet. Visst förstod jag den "teoretiskt" men det kändes overkligt och dåligt gjort. Det var verkligen en besvikelse.

Det som jag dock tyckte var bra var skådespelarna - speciellt Stefan Sauk och Izabella Scorupco. Sauk påminner lite om Regina Lund genom att han balanserar på gränsen till överspel men han klarar det utan att gå över den gränsen. De två spelade sina roller bra och trovärdigt vilket höjde filmen över den kalkonnivå den annars hade hamnat på. Några andra som också gör bra ifrån sig är danske Björn Floberg och vår egen Alexander Skarsgård som jag, eftersom jag inte äger någon parabol eller har tillgång till kabel-TV, inte har sett något från förutom i tidningsartiklar. Jag tycker att han gjorde väl ifrån sig och, även om det är lite mystiskt att hans roll är med i början av filmen och sedan försvinner för att sedan plötsligt återkomma i slutet, så gör han rollen bra.

Dykaren

Men så var det ju det här med produktplaceringen som det skrivits så mycket om. Det är bara att erkänna att det är precis så uppenbart och irriterande som det sagts. Det är främst vid tre tillfällen som det "sticker i ögonen" på tittaren. Först i en scen då två ryssar sitter och pratar i en bil och man, under en paus i samtalet, hör reklammeddelandet från bilradion. Verkligen skrattretande uppenbart. Sedan också de scener då Sauk och Scorupco åker bil ute på en landsväg och de då kör förbi en hel mängd reklamskyltar av den typ som brukar stå vid vägen. Och sedan slutligen en scen på ett blomstertorg då Scorupco attackeras av ryssarna så syns det också en stor, mycket stor, reklamskylt för ett telefonbolag. Något som också verkar underligt är att i eftertexterna så börjar dem, med undantag för rollistan, att tacka filmens huvudsponsorer. Efter det följer den vanliga rulltexten. Normalt brukar ju den texten komma i slutet av texten.

Så slutsatsen blir att skådespelarna är mycket bra i filmen men tyvärr gör det inte filmen sevärd. Förhoppningsvis får de chansen att visa vad de går för i en annan film av bättre kvalitet. Helt klart är att det inte är skådespelarnas fel att filmen floppar. Filmens manus och produktplaceringen dödar hela filmen.

Titel Dykaren
Regi Erik Gustavson
Manus Gerald Wilson, Stefan Sauk, Mats Berglund