Den Tredje Vågen (2003)

Johan Falk agerar fortfarande lika enkelspårigt, precis som han gjorde i Noll Tolerans och Livvakterna. Den här gången leder det honom rakt in i den organiserade brottslighet som håller på att förgrena ut sig över hela Europa.

Den Tredje Vågen
© Sonet Film

Efter att först Johan sade upp sig från Göteborgspolisen har även hans chef, sökt sig vidare - ända till ett toppjobb i Interpol med säte i maktens centrum Bryssel. Han har dock inte glömt sin unge, lovande polis och försöker övertala Johan till att börja jobba för honom men Falk är svårflörtad. Men ett våldsdåd gör honom till en måltavla och han måste agera snabbt för att skydda sin familj från brottsorganisationens klor.

Anders Nilssons trilogi om Johan Falk har imponerat mycket på mig, speciellt som den innehåller mycket spännig, bra actionscener och en handling som inte är förlagd till Stockholmskusten. Den tredje och sista delen är den mest påkostade och ambitiösa då handlingen inte är begränsad inom Sveriges gränser. Många av filmens skådespelare är också hämtade utomlands och tack och lov är det inte b-laget av skådisar utan erfarna, duktiga skådespelare som ger en känsla av trovärdighet men också legitimitet till filmen som annars bara skulle känts påtvingad.

Den Tredje Vågen
© Sonet Film

Just det faktum att filmen är avslutningen på en trilogi gör att vad som helst kan hända, precis som det sägs i Scream 3. Även huvudpersonen kan dö präglar den mörka stämningen i filmen och Johan Falk känns inte alls som någon osårbar actionhjälte. Det skall sägas att det är lite svårt att hänga med i de komplicerade svängarna med bolagsövertagningar och finansiell brottslighet men det finns ändå en rak linje i filmen att man aldrig helt tappar fotfästet.

Den Tredje Vågen
© Sonet Film

Skall jag klaga på något angående Den Tredje Vågen så får det bli Jakob Eklund och ljudteknikern. Många av filmens dialoger har uppenbarligen blivit pålagda i efterhand och tyvärr inte särskilt bra gjort så dels hörs det som om skådespelarna befinner sig inne i en tunna och pratar och Jakob Eklunds spelstil gör att det blir väldigt teatraliskt och onaturligt. Det är väldigt synd för det tar bort fokus från vad han egentligen säger i scenen.

Den Tredje Vågen var en väldigt tillfredsställande avslutning på en ovanligt spännande filmtrilogi och jag ger den bra betyg även om min favorit i serien ändå är Livvakterna.

Titel Den Tredje Vågen
Regi Anders Nilsson