Trailers säljer Hollywoodfilmer

TRAILERS SÄLJER HOLLYWOODFILMER

trailer

Renny Harlin har sagt att den del som han gillar bäst av PR-arbetet för en film är skapandet av trailern, och jag kan förstå honom. En trailer är ett utmärkt sätt att, under två ynka minuter, visa upp dom bästa bitarna av en storfilm och sätta igång surret om filmen en god tid innan filmen kommer ut på bioduken. Ofta är det dock så att trailern kan vara bättre än själva filmen just därför att dom lagt alla effektspäckade och actionbetonade inslag på varandra och det sedan visar sig att det inte finns mycket annat intressant i filmen.


Men jag tycker generellt sätt att Hollywood är mycket duktiga på att sätta ihop bra trailers till sina filmer. Som jag ser det skall en trailer innehålla element som snabbt presenterar filmen och, framför allt, väcker nyfikenheten och ger en känsla att man knappt kan vänta på att få se filmen. Något som jag också uppskattar är när trailern är trogen filmens känsla och innehåll - alltså inte lurar publiken alltför mycket och lovar för mycket. Jag vill kunna se en trailer efter att ha sett filmen och känna att dom gjorde bra val och att den fortfarande lockar lite.

Man brukar säga att det finns två olika sorters trailers - teaser och trailer. Skillnaden är enkel - en teaser är ofta inte mer än någon minut lång och släpps kanske ett år innan filmen har premiär. Dess uppgift är inte att berätta så mycket om filmen eller dess handling utan bara informera publiken om att filmen verkligen är på gång och en liten vink om när den skall ha premiär (sommaren 2003 som exempel) Det är mycket ovanligt att teasers innehåller bilder från filmen helt enkelt eftersom dom kanske inte har börjar med inspelningen ännu.
Ofta släpps det inte mer än en trailer till en film men till storproduktioner brukar filmbolaget släppa minst två stycken. En kommer någon-några månader innan premiären och den sista sista månaden i ett sista ryck. Det är här som filmen och dess skådespelare visas upp och vi får se dom utvalda filmscenerna som skall få publiken att köa utanför biograferna.

Vissa filmer har varit så populära att filmbolaget har mätt och går ut med information om hur många som varit inne på filmens officiella site för att ladda ner och titta på den släppta trailern. Första gången jag hörde detta var när trailern till Star Wars: Episode 1 - The Phantom Menace hade släpps och dom fått mer än en miljon besökare under första dagen. Denna händelse har sedan dess upprepats vid släpp av trailers till bland annat X-Men, Sagan om Ringen och Star Wars: Episode 2 - Attack of the Clones.

Jag tänkte beskriva några av dom trailers som gjort speciellt intryck på mig.
Spider-Man Den första riktiga trailern, med filmscener alltså, av Spider-Man kom senare tyvärr att bli känd av helt fel anledning. Trailerns upplägg är att Spindelmannen hindrar en grupp bankrånare från att fly med helikopter i New York genom att spänna upp ett stort spindelnät mellan de två World Trade Center tornen. Efter terrorattacken 11 september drogs trailern tillbaka och släpptes sedan i en kraftigt nerklippt och digitalt censurerad version, reflektioner av tornen i Spindelmannens ögon togs bort.
Som tur var släpptes strax därefter en mycket bättre trailer som presenterade filmen perfekt med en bra blandning av filmscener och beskrivning av filmens handling.

X-Men Inför premiären av X-Men släpptes en trailer som löste en av filmens huvudproblem - skulle publiken kunna hålla isär alla 10 mutanter? Lösningen var att i första trailerns andra hälft lägga in små scener som snabbt presenterade var och en av mutanterna. Även om jag, som redan kände till X-Men, inte var helt såld på idén från början så inser jag att det nog var en bra lösning på det inledande problemet.

The Lord of the Ring: Fellowship of the Ring Den sista, långa, trailern till Sagan om Ringen är något så ovanligt som ett exempel på när det faktiskt fungerar med en lång förklarande trailer. Ofta så är det en farlig väg att gå när filmbolagen släpper en trailer som alltför väl förklarar filmens handling. Det är lätt att den förstör filmens överraskningar och det är många, framför allt filmkritiker, som gärna tar upp det som ämne med för tydliga trailers. Men jag tror inte någon kan klaga på den här trailern. Vad trailern vinner på är att Sir Ian McKellen är perfekt som vise Gandalf som förklarar förutsättningen och att den därefter visar ungefär vilka scener som kommer att förekomma i filmen. Men den huvudsakliga känslan som kommer ju längre trailern pågår är "Detta är en stor filmupplevelse jag bara måste ta del av" - jag tror musiken har stor del i den effekten.

Hannibal Det var mycket länge tveksamt till om det skulle bli något av med filmversionen av Hannibal, uppföljaren till succén När Lammen Tystnar. Därför var det glädjande och intresssant att få se dom första filmbilderna från filmen i och med trailern. Och den lyckades fånga lite av mystiken och det läskiga med Dr Hannibal Lecter och hans repliker typ "I must confess to you, I'm giving very serious thought... of eating your wife."

A Knight's Tale Ett lysande exempel på när musiken hjälper till att föra filmscenerna framåt och ge kraftfull effekt till bilderna. Både Queen (We Will Rock You) och Rod Zombie (Dragula - känd från The Matrix) passar perfekt in och används så bra att pulsen ökar och det spritter till i benen. Jag fick ungefär samma känsla inför svenska trailern till Moulin Rouge (som var en version jag inte hittat på Internet) men där var det mer väntat och gav inte riktigt samma härliga musikkänsla som A Knight's Tale.

Star Wars: Episode 1 - The Phantom Menace Jag skrev redan tidigare att Star Wars slog rekord när trailern släpptes på Internet och många har säkert hört historier som folk som betalad full biljettpris och sedan lämnat biosalongen efter att trailern visats. Och jag måste säga att det är en mycket välkomponerad trailer som är full av häftiga bilder och läckra oneliners.
Synd bara att inte filmen höll vad den lovade i form av äventyrsscener men det är ju inte trailerns fel.

Evolution Egentligen gillar jag inte alls den här filmen men den hade en mycket snygg sak i sin trailer - ett musikklipp med 70talslåten Play That Funky Music. Den gav en extra kick åt trailern och gjorde att jag inte kunde låta bli att småle i biosalongen. Tyvärr funkade inte musiksnutten alls lika bra i själva filmen.

Livvakterna Artikeln handlar ju främst om amerikanska trailers eftersom det är dom som märks allra mest men jag ville ändå avsluta med trailern till svenska actionfilmen Livvakterna som är ett bra exempel på lysande användande av oneliners i trailers. Trailern innehåller klipp ur ett känt filmscenario - mötet mellan hjälten och skurken - där skurken fäller kommentarer som "If Sven Persson doesn't give me 20% of his company I will find a way so he does" och också "There is a good swedish saying - he who joins the game, must face the consequences of the game". Riktigt härligt och precis så klichéaktigt som det skall vara i en film av den typen.

 

Läs mera här