Den Nye Bruce Lee trotsar tyngdlagen

DEN NYE BRUCE LEE TROTSAR TYNGDLAGEN

jet-li

Det har skett en liten revolution eller åtminstone en stor förändring inom filmgenren kampsportsaction. Förut har man som publik nästan enbart varit tvungen att ha överseende med det faktum att personerna i filmerna verkar kunna överleva att få hur mycket stryk som helst av topptrimmade motståndare och ändå i sista stund övervinna fighten och sluta som segrare. Det var då, nu verkar det som om vi måste acceptera att dessa övermän också kan bemästra något så grundläggande som tyngdlagen.

Utvecklingen har skett i form av att Hollywood har anammat en filmteknik som används mycket i s k Hong Kong-action nämligen att spänna upp skådespelarna i vajrar och på så vis ge dom ett lyft i hoppscener som är så framträdande i den här typen av genre.
I Hollywood plockas vajrarna bort med datorhjälp men jag vet inte hur dom har löst det tidigare i Asien, jag får tyvärr erkänna att jag inte är så bekant med den marknaden. Jag tror dock inte att varken Asien eller Hollywood ännu har lyckats skapa scener som lurar publikens ögon så mycket att dom accepterar det ologiska.

Det som avslöjar dessa vajertrick är nämligen det att dom alltför ofta tar i för mycket. I stället för en kullerbytta eller ett litet hopp i luften så läggs det till en extra rörelse som gör att det "ser fel ut" och därför utlöser alarmet i mitt sinne. Det går inte att fysiskt utföra dom konster som utspelas framför mina ögon och följaktigt så känns hela situationen "fake" vilket får till följd att den spänning eller intensitet som förhoppningsvis byggts upp raseras och man får klara bevis för att det man ser verkligen är overkligt.

Detta problem syns oftast i Jet Lis amerikanska filmer men jag tror snarare att problemet ligger hos producenten till filmerna, en viss Joel Silver. Joel Silver var en av producenterna bakom den mycket framgångsrika och rättvist hyllade och belönade The Matrix för ett par år sen där dom också hade många liknande scener med skådespelare som utförde overkliga och ologiska rörelser. Kanske tänker Silver, möjligtvis omedvetet, att "funkade det då så funkar det säkert igen".
Skillnaden är bara den att i The Matrix så byggde hela filmhistorien på att det som utspelades där skedde i ett gränsland mellan verklighet och något annat mystiskt "Matrix" där karaktärerna kunde skapa sina egna regler och så länge som publiken köpte det scenariot så kunde man också köpa att karaktärerna kunde skapa sina egna grundläggande regler gällande tyngdlagen m.m.

Men det är inte bara i Jet Lis filmer man kan se dom tydliga vajerrörelserna. Jag har även noterat det i filmen Exit Wounds där gamle actionskådisen Steven Seagal utför lite avancerade manövrar. Och vem producerade Exit Wounds? Jo, Joel Silver förstås.
I Exit Wounds finns också det andra tecknet på ett vajertrick. Under ett stunt där det utförs något som "ser fel ut" så kan man titta lite noga på skådespelarens hand. Ofta, nästan löjligt ofta eftersom det blir så tydligt, så för han handen i en gripande rörelse någonstans ut i luften. Det sker förstås eftersom skådespelaren, Seagal i Exit Wounds, griper tag i vajern för att inte få övervikt och röra sig helt okontrollerat hängandes i vajern.

Tänker man på detta så kan man slå hål på flera myter kring dagens actionstjärnor. Fast å andra sidan har jag inte sett Jackie Chan använda lika mycket vajertrick ännu – han är en så pass spektakulär specialeffekt i sig själv – men han sysslar mest med actionkomedier och inte heller Jean-Claude Van Damme har gått i fällan ännu fast han gör i och för sig inga sevärda kampsportsfilmer längre så där hjälper nog inga specialeffekter utan mer specialmanus om nu sådant skulle finnas.

 

Läs mera här

Related Articles
Film

War (2007)

Det är en bra actionfilm, och kändes som en välgjord John Woo-liknande film, som han gjorde i USA.Men det hade känts bäst om filmen hade slutat på ett bra sätt. Slutet är deprimerande och det gör att...